Prislop, Parintele Arsenie Boca

Pelerinaje la Manastirea PRISLOP:
 
1) 28-30 martie 2014 - "Scara Virtutilor" - Pelerinaj Duminica Sfantului Ioan Scararul - detalii mai jos
2) 10-11 Mai 2014 "Sfantul Arsenie cel Mare" - Pelerinaj la Prislop - click aici pentru detalii
Manastirea Brancoveanu Sambata de Sus: izvorul Parintelui Arsenie Boca AIUD: moastele Sfintilor Martiri din temnitele comuniste, Alba Iulia: Catedrala, Cetatea Alba Carolina, Manastirea Prislop: rugaciuni la mormantul Parintelui Arsenie Boca, Sfanta Liturghie. Pret 150 lei/persoana.
3) 6 - 9 iunie 2014 "Rusaliile si Sfanta Treime" - Pelerinaj la Prislop si Manastirile din Salaj si Bihor (click detalii)
Manastirea Prislop: rugaciuni la mormantul Parintelui Arsenie Boca, Manastirea Crisan, Manastirea Izbuc: izvor carstic tamaduitor, icoana Maicii Domnului, Pestera Ursilor, Metocul si statiunea Baile Felix, Manastirea Sfanta Cruce Oradea, Biserica cu Luna, Manastirea Bic: intalnire cu Maica Marina ucenica a Parintelui Arsenie Boca, Manastirea Stramba, Gradina Zmeilor drumetie. Pret 220lei/persoana
4) 27- 29 iunie 2014 "Praznic Sfintii Apostoli Petru si Pavel" - Pelerinaj la Prislop si Manastiri din Oltenia (click detalii)
Manastirea Frasinei: drumetie, Manastirea Dintr-un Lemn, Manastirea Bistrita: moastele Sfantului Grigorie Decapolitul, Manastirea Turnu, Manastirea Cozia, traversare Muntii Parang Transalpina, Manastirea Hurezi, Manastirea Prislop, Manastirea Lainici: icoana Maicii Domnului Grabnic Ascultatoare. Pret 180 lei/persoana.
5) 29-31 August 2014 "Sa-l cunoastem pe Parintele Arsenie Boca" Pelerinaj la Manastirea Prislop cu traversare TransAlpina.
Manastirea Bistrita: moastele Sf. Grigorie Decapolitul, TransAlpina, Manastirea Oasa, Manastirea Afteia, drumetie, Manastirea Maicii Domnului, Jina, timp liber, relaxare si discutii duhovnicesti intr-un cadru natural de basm, Manastirea Prislop: participare la Sfanta Liturghie. Pret 160lei/persoana.
5) 27- 28 septembrie "Comemorare ziua de nastere a Parintelui Arsenie Boca" (click detalii)
Manastirea Brancoveanu Sambata de Sus: izvorul Parintelui Arsenie Boca AIUD: moastele Sfintilor Martiri din temnitele comuniste, Manastirea Ramet, Manastirea Prislop: rugaciuni la mormantul Parintelui Arsenie Boca, Sfanta Liturghie. Pret 155 lei/persoana.
27 - 29 Noiembrie 2014 "Parastasul Parintelui Arsenie Boca" (click detalii) Informatii si inscrieri: 
0742268568, 0724525041
Detalii despre aceste pelerinaje gasiti mai jos:
www.pelerinajeprislop.blogspot.com

Studiati cu atentie Conditiile generale de participare (aici)

Cazarea NU este inclusa.

Servicii:

- Pentru realizarea programului transportul se va face cu autocarul. Insotitor organizator si preot invitat (functie de disponibilitate). Participare la Sf. Liturghie, relaxare, rugaciune, comunicare, atmosfera incarcata de spiritualitate, relaxare, natura.

  

ATENTIE: In pelerinaj NU se fumeaza la manastiri, datoram respectul nostru tuturor celor care ne insotesc. Pelerinul pleaca de acasa pentru rugaciune si multumire catre Bunul Dumnezeu, nu cauta confortul, incearca sa ajute pe cei din jur, inarmat cu rabdare si bunacuviinta, nu deranjeaza pe cei din jur, ci le acorda respectul cuvenit.

  Cazarea nu este inclusa in pret (se achita la fata locului la Manastire, conditii in functie de disponibilitate si componenta grupului. Camerele la comun cu mai multe paturi 15-25lei/persoana/noapte sau camera cu 2-3-4 paturi, acolo unde este posibil 30-50 lei/pers/noapte). Cazarea se face in conditiile oferite de Manastire. Nu se admit pretentii la cazare, camerele vor fi distribuite de organizator functie de componenta grupului.


 Conditii de inscriere si observatii:

1. Pretul nu include vizitarea obiectivelor de pe traseu; masa se va asigura individual la pachetel, autocarul opreste pentru aprovizionare daca traseul are mai multe zile si daca sunt solicitari, in locuri specifice. Este sarcina fiecarui participant sa-si asigure hrana pe parcursul deplasarii. Pretul pelerinajului este acelasi indiferent de punctul de imbarcare.
2. Traseul poate suferi modificari in functie de vreme, starea drumurilor, disponibilitate la cazare etc. Programul actiunii poate fi modificat de către conducatorul de grup, ca ordine de desfăşurare sau se pot înlocui unele obiective, in functie de anumite situatii speciale.
3. Manastirile se viziteaza daca sunt deschise publicului si daca accesul catre ele nu este blocat.
4. Cazarea se poate modifica in functie de disponibilitate la momentul respectiv.
5. Locurile in autocar se ocupa in ordinea platii, nu se fac rezervari.
6 Nu se admit retrageri si nu se returneaza sumele achitate incepand cu trei saptamani inainte de plecare (clientul trebuie sa gaseasca un inlocuitor). Grup minim 45 persoane. Pentru grup mai mic pretul se poate recalcula si poate fi majorat cu maxim 15%. 

Studiati cu atentie Conditiile generale de participare (aici).

Parintele Arsenie Boca - Pictor de icoane si de suflete



„Un sfânt se cunoaşte abia după trecerea timpului. Cu cât se adaugă mai mulţi ani după mutarea sa pe lumea cealaltă, cu atât va veni lumea spre el mai mult, dacă a fost cu adevărat un slujitor al lui Dumnezeu” spunea Parintele Arsenie Boca, ”un fenomen unic în istoria monahismului românesc”, dupa cum l-a caracterizat Parintele Dumitru Staniloae.

Pe Parintele Arsenie Boca, părinte ieromonah, teolog și artist român, fost stareț la Mănăstirea Brâncoveanu de la Sâmbata de Sus și apoi la Mănăstirea Prislop, veneau sa il vada mii și mii de credincioși, atrasi de harul si de personalitatea sa. Aveau sa vina sa sa il vada insa si mai multi dupa moarte. Pe toti i-a invatat, dupa cum spunea chiar dansul:

”să fie curați față de oameni și față de Dumnezeu; să dea Cezarului ce e al Cezarului (ascultare cetățenească, dajdie etc.) și lui Dumnezeu ce e al lui Dumnezeu (cuget curat, suflet purificat și trup curățit de patimi).
Despre această învățătură, martori îmi sunt toți cei ce-au ascultat povețele cele după Dumnezeu pe care li le-am dat: iubirea de Dumnezeu, iubirea de toți oamenii, fără deosebire, și viața curată, care fac cu putință reîntoarcerea noastră, a împlinitorilor, iarăși în Împărăția de obârșie, de unde ne-a trimis Dumnezeu spre scurtă cercare a cumințeniei și a iubirii noastre, pe pământ, în stadia și arena vieții.
Asta îmi este toată misiunea și rostul pe pământ, pentru care m-a înzestrat cu daruri – deși eu sunt nevrednic. Pentru asta sunt solicitat în toate părțile, ca să propovăduiesc iubirea lui Dumnezeu și sfințirea oamenilor prin iubire.
De alte gânduri și rosturi sunt străin.”..............

Manastirea Nicula

Manastirea Nicula
Situata in apropierea orasului Gherla (judetul Cluj), manastirea ortodoxa de calugari Nicula este construita pe un platou inconjurat spre sud-vest de Dealul Manastirii, Dealul Carbunari, Podul Mic, Podul Mare si Poiana Luchi, la rasarit de dealurile Zapodia si Ghergheleul. Prima biserica se crede ca a fost construita in 1552. Acesta a ars impreuna cu tot satul in 1602, insa intre anii 1700-1712 pustnicul Nicolae construieste in locul vechii biserici o alta biserica, tot din lemn, inchinata Sfintei Treimi. In aceasta biserica a fost adusa si asezata icoana Maicii Domnului zugravita in 1681 de preotul roman Luca din Iclod. Datorita acestei icoane facatoare de minuni manastirea a devenit foarte cunoscuta in imprejurimi, in Muntenia, Moldova si chiar peste hotare.
Din cauza incendiului de la 24 aprilie 1973 care a afectat cea mai mare parte din biserica, a fost inlocuita in 1974 de arhimandritul Cleopa Nan cu alta tot din lemn, in forma de nava, cu turn ascutit, arhitectural semanand cu bisericile din Maramures. Interesul din ce in ce mai mare al credinciosilor si pelerinilor care cercetau sfanta manastire atrasi de "Icoana Maicii Domnului", face necesara construirea unei biserici mai incapatoare. Initiativa construirii noii biserici din zid o are profesorul de teologie la Gherla, Mihail Ivasco (1836-1878). Intre anii 1875 si 1879, biserica manastirii a fost ridicata iar in 1898 a fost tencuita si acoperita cu tabla. Sub administratia lui Ioan Ivascov, fratele ctitorului, au fost ridicate cele doua turnuri ale bisericii de catre zidarul Teodor Catana si fiul sau, lemnarii Ioan Muresan si Alexandru Rus impreuna cu tinichigiul Dumitru Nas, toti din Gherla.

Biserica mare, cu hramul " Sfantul Ioan Botezatorul", este construita din piatra, cu boltitura de caramida, in forma de nava, in stil neoromanic, dupa planul arhitectului italian Laurentiu Zottieh, avand 30,70 m lungime, 11,35 latime, cu naos si pronaos foarte incapator. Iconostasul aurit a fost sculptat de S. Kertstesiu din Tasnad. In mijlocul iconostasului este asezata Icoana Maicii Domnului facatoare de minuni. Usa de intrare in biserica est din lemn de stejar cu o sculptura foarte frumoasa. A fost pusa dupa 1970, in timpul staretiei Arhimandritului Cleopa Nan.
Pictura a fost realizata de canonicul Mihail Serban din Gherla in 1883, autorul fiind pictor si compozitor muzical. Actuala pictura este realizata in tempera, stil bizantin, de catre pictorul focsanean, profesor Vasile Pascu, in anul 1961.
Cladirea chiliilor, zidita din 1913-1920, acoperita cu tabla de zinc, cuprinde si un paraclis cu hramul "Buna Vestire" pentru slujbele de iarna, pictat de monahi ai manastirii in stil Niculean. Are o trapeza impunatoare, ornamentata cu 60 de icoane pe sticla si sase chilii bine ingrijite, care sunt puse la dispozitia oaspetilor.

Noua casa monahala este o cladire impunatoare, cu o combinatie intre arhitectura brancoveneasca si cea locala, construita in estul manastirii, avand incaperile grupate in doua niveluri cu trei intrari. La parter se afla staretia, iar in fata intrarii principale se afla capela cu hramul "Sfantul Ierarh Nicolae". La etaj sunt chilii, o incapere arhieresca, una pentru biblioteca si un salon muzeu. Altarul de vara este construit la 12 km de biserica mare, din lemn de stejar sculptat, acoperit cu tabla zincata. A fost pictat de pictorul bucurestean Sandu Ignat in tehnica fresca, culori vii, stil bizantin.
Prin intermediul scolii de iconari de la manastirea Nicula a patruns in Transilvania tehnica picturii pe sticla, acest obicei avandu-si originea in Boemia, Austria si Sudul Germaniei, zone in care traditia manufacturilor de sticlarie s-a impletit cu religiozitatea populara. Atelierul de icoane pe sticla prin care manastirea Nicula duce mai departe prestigiul geniului artistic romanesc al picturii icoanelor pe sticla, face ca icoanele de aici sa fie apreciate si astazi in Germania, Franta, Austria, Italia, Elvetia.

Muzeul manastirii este inzestrat cu o bogata colectie de icoane pe sticla de la Nicula, Fagaras, Scheii Brasovului, Saliste, Valea Sebesului. Sunt si icoane pe lemn maramuresene, somesene si din alte parti, din secolele XVI-XVIII, ca Maica Domnului cu Pruncul Iisus in brate, din 1770. Dintre vechile carti bisericesti mentionam Cazania lui Varlaam de la 1643, cu diverse insemnari pe marginea paginilor din diferite localitati ale Transilvaniei; Biblia de la 1795 a lui Ioan Bob, Antologhion de la 1773 etc.
Manastirea Nicula este renumita prin icoana facatoare de minuni a Maicii Domnului cu Pruncul care a lacrimat intre 15 februarie si 12 martie 1694. Anual, in ziua hramului ei, 15 august - "Adormirea Maicii Domnului", sute de mii de pelerini din toate colturile Romaniei vin la aceasta manastire sa se roage la icoana Sfintei Fecioare, care continua sa faca minuni si in zilele noastre.

Sfantul Ioan Scararul

Sfantul Ioan Scararul este sarbatorit in Biserica Ortodoxa pe 30 martie. Acestui sfant, Biserica i-a inchinat si a patra duminica din postul Sfintelor Pasti.

Sfantul Ioan Scararul sau Climacus s-a nascut in jurul anului 570 si a decedat in anul 649. Intra in viata monahala la varsta de 16 ani. Este primit la Manastirea Sinai, unde este luat ca ucenic de staretul Martiriu. Dupa moartea parintelui sau duhovnicesc, Ioan Scararul se retrage intr-o pestera de la poalele muntelui Sinai, unde petrece timp de 40 de ani in rugaciune, post si meditatie. In anul 639 este chemat la manastire pentru a fi numit staret. Primeste sa devina staret pentru putin timp. Lasa aceasta slujire episcopului Gheorghe, fratele sau, si se retrage in vechea sa pestera, unde petrece in rugaciune pana la sfarsitul vietii sale.
Sfantul Ioan Scararul mai este cunoscut sub numele de Ioan Sinaitul, datorita faptului ca a fost egumen la Manastirea Sinai. Insa, pentru eruditia si cultura sa, este numit si Ioan Scolasticul. Numele de "Scararul" sau Climacus, vine de la principala sa opera, intitulata Scara Paradisului.
Sfantul Ioan Scararul scrie lucrarea “Scara Paradisului”, la indemnul prietenului sau Ioan, egumen al manastirii Raithu. Profesorul Remus Rus sustine ca "Scara”"este un indrumar, un ghid sau pedagog al cautatorului sau traitorului mistic. Ea arata sufletului calea spre cer. Acest urcus al sufletului spre cer, este descris, in functie de viziunea scarii lui lacov din cartea Facerii (28, 12). Cele 30 de capitole, care amintesc si de cei 30 de ani ai Mantuitorului, sunt o serie de 30 de cuvantari sau capitole, intelese nu atat ca trepte, cat mai ales ca momente pe care monahul trebuie sa le traiasca nemijlocit, ca masuri si cai de purificare si inaintare, ca popasuri de rugaciune si meditatie, in urcusul lui duhovnicesc.

Primele trei capitole reprezinta o introducere generala asupra vietii monahale, care este considerata ca fiind necesara pentru Biserica si aceasta nu doar ca simplu apostolat, ci mai ales ca exemplu pe care monahii il pot da Bisericii, prin "viata lor ingereasca". Capitolele urmatoare, 23 la numar, formeaza fondul lucrarii si trateaza despre virtuti si pacate, insiruite intr-o coerenta naturala. Ultimele patru capitole au un continut teologico-mistic si se ocupa de isihie, linistea sfanta, rugaciunea personala, nepatimirea sau eliberarea de patimi, dezvoltarea celor trei virtuti teologice: credinta, nadejdea si dragostea, dar mai ales a dragostei.

Scara a fost tradusa in limba romana de parintele Dumitru Staniloae si se afla cuprinsa in volumul al IX-lea al Filocaliei.
Sfantul Ioan Scararul reprezinta icoana infranarii si a ascezei. El si-a luat crucea sa pentru a urma Evangheliei in toata rigoarea, retragandu-se din lume pentru a-si stapani placerile trupului si a se inalta spre Dumnezeu prin rugaciune: "Departatu-te-ai de desfatarea lumeasca, cuvioase, ca de ceva vatamator si, vestejindu-ti trupul cu mancarea, ai innoit taria sufleteasca si ai castigat marire cereasca, vrednicule de lauda. Pentru aceasta nu inceta rugandu-te pentru noi, Ioane."

Luptand "dupa legile" ascezei, el si-a mistuit placerile si patimile dobandind curatia si odihna fara de sfarsit a nepatimirii. Prin puterea Duhului Sfant s-a facut stapan peste trupul sau si a inecat pe demoni in lacrimile sale, ajungand pe aripile rugaciunii, pana la lumina duhovniceasca a contemplatiei, ca apoi "sa lumineze lumea" prin invatatura sa si sa-si "hraneasca" ucenicii cu "roadele infranarii".

Treptele Scării

Treptele Scării (după traducerea N. Corneanu) sunt următoarele:

1. Despre lepădarea de lume
2. Despre neîmpătimire, adică neîntristare
3. Despre înstrăinare
4. Despre ascultare
5. Despre pocăință
6. Despre amintirea de moarte7. Despre bucuria plânsului
8. Despre nemâniere și blândețe
9. Despre ținerea de minte a răului
10. Despre grăirea de rău
11. Despre limbuție și tăcere
12. Despre minciună
13. Despre trândăvie
14. Despre preaiubitul și vicleanul stăpân care este stomacul
15. Despre puritate și înfrânare
16. Despre iubirea de arginți
17. Despre sărăcia alergătoare către cer
18. Despre nesimțire (scil. indolență, insensibilitate)
19. Despre somn și rugăciune și despre cântarea de psalmi în comun
20. Despre privegherea trupească și duhovnicească
21. Despre nebărbăteasca temere22. Despre slava deșartă
23. Despre mândrie și blasfemie
24. Despre blândețe, simplitate, nerăutate și viclenie
25. Despre minunata smerenie
26. Despre deosebirea gândurilor (discernământul). Recapitularea pe scurt a celor XXVI cuvinte anterioare.
27. Despre isihia (liniștea) trupului și sufletului
28. Despre sfânta și fericita rugăciune
29. Despre liberarea de patimi (apathia), despre desăvârșire și despre învierea sufletului
30. Despre legătura celor trei virtuți, adică credința, nădejdea și dragostea.